Reklamkampanjen om Dawit Isaak är nominerad till en av reklambranschens finaste pris, Guldägget.
– Det är fantastiskt kul att Åkestam Holst, som gjort kampanjen, nu är en av de bidrag som kan prisas som den bästa digitala kampanj, säger Erik Larsson, ordförande för Reportrar utan gränser Sverige.
Det nominerade bidraget heter A Prompt For Free Speech. Efter att ha programmerat en AI med 36 000 ord från Dawit Isaaks skrifter, har systemet autonomt genererat texter som speglar hans stil. Åkestam Holst har gjort kampanjen som kördes av Pressbyrån förra året i samarbete med Reportrar utan gränser. Denna kampanj har vunnit flera priser tidigare och är nu nominerad till Guldägget 2024 under kategorin digitalt.
Guldägget är Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Den startade 1961. Vinnarna belönas för att de har skapat den bästa, mest nyskapande och smartaste kommunikationen under föregående år. Prisutdelningen sker den 25 april.
Kampanjen uppmärksammar den svensk-eritreanen Dawit Isaak som fängslades den 23 september 2001 och är den journalist i världen som suttit längst tid i fängelse. Reportrar utan gränser kämpar för att få honom frisläppt. Nyligen krävde vi tillsammans med flera andra organisationer att EU, Kanada, Storbritannien och USA ska införa sanktioner mot Eritreas president Isaias Afwerki och flera ministrar i hans regering.
Nominerade till Guldägget 2024, kategori digitalt
• A Prompt For Free Speech, Pressbyrån/Reitan Convenience, Åkestam Holst
• Bopcast, Halebop, Perfect Fools / Obeya
• Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän, Stendahls Reklambyrå
• Rewilding Mode, Husqvarna, Prime Weber Shandwick
• Ronald McDonald Hus Roblox, Ronald McDonald Barnfond, Nord DDB
• Ruset, IQ-Initiativet, Abby World
• Sweden, Not Switzerland, Visit Sweden, Forsman & Bodenfors