Mark Zuckerbergs ”muskifiering” av Meta är kulmen på ett långdraget utnötningskrig mot kvalitetsjournalistik. Från förändringen av Facebooks algoritm 2015 till färska uttalanden 2025 om journalistik och faktagranskare som ”partiska”, har Mark Zuckerberg steg för steg antagit en strategi som direkt hotar allmänhetens grundläggande rättighet till tillförlitlig information online.
– Ett steg fram, två steg bakåt. Under de tio senaste åren har varje löfte från Meta om att följa demokratiska principer följts av ett systematiskt avlägsnande av journalistik från den sociala mediejättens plattformar. Denna policy är inte längre bara ett hot mot medierna, den äventyrar allmänhetens rätt till tillförlitlig information och hotar den balans som krävs för demokratisk stabilitet, säger Thibaut Bruttin, generalsekreterare RSF.
I tio punkter kan Reportrar utan gränser (RSF) visa hur den sociala mediejätten byggt upp en teknisk, ekonomisk och politisk struktur som undergräver kvalitetsjournalistik.
Tio års krig mot journalistik på Metas plattformar
2015: Färre sidor, färre medier
Facebook-koncernen ändrar för första gången sin algoritm för att främja innehåll som produceras av ”vänner” till användare till nackdel för innehåll som publiceras på Facebooks officiella sidor – Pages – för media, företag och organisationer.
2016: Desinformation når nya höjder under det amerikanska valet
I juni 2016, bara några månader före det amerikanska presidentvalet, förstärker koncernen policyn att främja innehåll som publiceras av användares ”vänner och familj”. Kommentarer prioriteras på bekostnad av innehåll som produceras av medieföretag, som använder Facebooks Pages.
Dessa förändringar leder till att desinformationen exploderar på Facebook. Enligt en undersökning från BuzzFeed News, som publicerades i november 2016, spreds falsk information relaterad till det amerikanska valet i större omfattning än information som producerades av journalister. Efter omfattande kritik lanserar Facebook-gruppen sitt faktagranskningsprogram i december 2016 och gör upprepade inlägg om fördelen med detta tillvägagångssätt.
2018: Hierarki för innehåll införs
Mark Zuckerberg tillkännager en kommande stor förändring på Facebook. Synligheten för innehåll som produceras av företag, varumärken och medier ska nu minskas, till förmån för innehåll som produceras av vänner och familj.
2021: Media förbjuds i Australien
År 2021 utövar Facebook-gruppen grov utpressning mot den australiska regeringen, som är på väg att anta en lag om omfördelning av reklamintäkter från plattformar till medier. Facebook hotar med att förbjuda medier och förhindra delning av medielänkar. Den 17 februari verkställer Facebook-gruppen sitt hot. Mindre än en vecka senare ger den australiensiska regeringen med sig och Facebook häver sina restriktioner. Facebook undantas från omfördelning till medier om företaget kan bevisa att det har förhandlat fram direkta avtal med medieutgivare.
2021: I februari 2021 börjar koncernen ge mindre synlighet åt politiskt, samhälleligt och valrelaterat innehåll, enligt vad som meddelades 2018.
Detta markerar början på en lång rad uppdateringar som förstärker denna åtgärd och bidrar till en minskning av synligheten för medieinnehåll som är av allmänt intresse. Enligt en studie av företagen Chartbeat och Similarweb som publicerades 2024, har mediers minskade synlighet sedan 2018 resulterat i en minskning av trafiken till mediesajter med mer än 50 procent.
2023: Meta förbjuder media i Kanada, hotar med samma åtgärd i Kalifornien och eliminerar Facebook News i Europa
– Förbjuder media i Kanada
Den kanadensiska regeringen förbereder sig för att anta lagförslag C-18, ett förslag som innebär att sociala medieföretag ska kompensera medier det värde media tillför sociala medieplattformar. Meta – som koncernen nu heter – hotar med att förbjuda medier från Facebook och Instagram om lagen antas. 2023 genomför Meta hotet. Trots utbredd kritik mot att det inte går att hitta medieinformation på plattformen om de skogsbränder som härjar i landet sommaren 2023 hävs inte förbudet. Förbudet kvarstår än i dag.
– Hotar Kalifornien
I juni 2023 hotar Meta staten Kalifornien med förbud. Återigen motsätter sig Meta omfördelning av intäkter till media.
– Stänger Facebook News
Meta meddelar att nyhetsfliken Facebook News ska tas bort i Storbritannien, Frankrike och Tyskland från december 2023. Facebook News erbjuder nyhetsinnehåll från cirka 100 medier och är ett försök att främja nyheter och information av allmänintresse på plattformen. Meta meddelar att Facebook News även ska upphöra i USA och Australien i april 2024. Genom att stänga Facebook News, som främjar journalistiskt innehåll, visar företaget ett tydligt förakt för tillförlitlig journalistik.
2024: Avskaffar CrowdTangle
Facebooks offentliga övervakningsverktyg, CrowdTangle, är ett av få sätt att få tillgång till information om synligheten för medieinnehåll och desinformation på plattformen. Meta stänger av tillgången till detta verktyg och berövar därmed forskare och journalister möjligheten att bedöma desinformation på plattformen samt undersöka Facebooks användningsområden. Verktyget ersätts av Content Library, som Meta lanserar som ett liknande verktyg. Men forskare inom sociala medier bestrider detta.
2025: Mark Zuckerberg ”muskifierar” sina plattformar
I en fem minuter lång video på Facebook meddelar Mark Zuckerberg att han, under förevändningen att försvara ”yttrandefriheten”, avslutar sitt partnerskap med faktagranskare i USA. Han anklagar medier för ökad censur. Faktagranskarna ska ersättas av ett system baserat på ”Community Notes” på Elon Musks plattform X. Systemet överlåter till användarna att verifiera tillförlitligheten i information. Zuckerberg meddelar också att han kommer att se över strategin för att moderera politiskt innehåll, samtidigt som han lättar på användarvillkoren när det gäller känsliga ämnen som invandring och kön. Zuckerberg ”muskifierar” med andra ord sina sociala medieplattformar och förstärker informationskaoset.