Ryska myndighet måste genast återkalla nya medialagar

Reportrar utan gränser uppmanar ryska myndigheter att omedelbart upphäva de nyinstiftade lagarna som begränsar oberoende medier, där ”Falska” publiceringar kan straffas med upp till 15 års fängelse.

Många stora utländska medier – inklusive BBC, CNN, Bloomberg News, ABC, CBS News och Kanadas CBC/Radio-Canada – har beslutat att tillfälligt avbryta sändningar eller nyhetsbevakning i Ryssland sedan lagändringen. Den nya lagen som undertecknades av Vladimir Putin den 4 mars gäller både utländska och ryska medborgare.
Den ryska tidningen Novaya Gazeta som arbetar med grävenade reportage meddelade också den 4 mars att de tar bort alla sina artiklar om kriget i Ukraina eftersom den ryska militärcensuren “snabbt går in i en ny fas” och de vill inte ”äventyra friheten” för sina journalister. Sajten the Bell med affärsnyheter meddelade också att de slutar bevaka kriget i Ukraina för att skydda sina journalister från åtal.
– Vi ser hjälplöst på när Rysslands oberoende media tystas till döds, säger Jeanne Cavelier, chef för RSF:s Östeuropa- och Centralasienkontor och fortsätter:
– Med detta nya tillägg, som utsätter journalister i Ryssland för stor risk för betydande straffrättsliga påföljder, slår Vladimir Putin spiken i kistan för Rysslands oberoende media, som redan försvagats avsevärt med lagen om ”utländska agenter” som antogs i slutet av 2017.
Vi uppmanar ryska myndigheter att omedelbart upphäva denna drakoniska lag, säger hon.
Rysslands ledande radiostation Radio Echo of Moscow tillkännagav den 3 mars att de upphör med sändningar och stänger sajten samt konton i sociala medier. Snart därefter slutade Dozhd TV sända och flera andra medier följde i samma spår. Nyhetssajten Znak meddelade också att den läggs ner, The Village stänger sitt Rysslandkontor och Radio Serebrianny Dozhd ställer in de flesta av sina program och ersätter med musik och det upprepade budskapet ”Vi kan inte prata, vi vill inte ljuga”.
Cirka 30 sajter i Ryssland och Ukraina blockerade
Sedan starten av invasionen av Ukraina har ryska staten ökat sitt förtryck mot oberoende medier. Detta genom Roskomnadzor, den ryska myndigheten för tillsyn och övervakning av kommunikation, informationsteknologi och massmedier – som finns på RSF:s lista över ”digital press freedom predators”.
Ryska medier beordrades att bara använda sig av ”information och data från officiella ryska källor” och att använda termen ”särskild operation” när det skrev om invasionen. Om inte riskerar de att stängas ned.
Inom loppet av en vecka har Roskomnadzor blockat ett 30-tal ryska och ukrainska oberoende nyhetssajter. De senaste måltavlan är bland annat BBC:s ryskspråkiga nyhetstjänst och den tyska public service-bolaget Deutsche Welle. De återstående oberoende medierna; Mediazona, Novaya Gazeta, Svobodnaya Pressa, Journalist och Lenizdat kommer troligtvis att blockeras inom kort.
För att motarbeta blockeringen av oberoende medier i Ryssland har internationella RSF återlanserat kampanjen #CollateralFreedom. https://mobile.twitter.com/RSF_inter/status/1499792398020399108 En teknik där man använder spegelsajter för att göra det möjligt att kringgå censur.

 

Ryssland ligger på plats 150 av 180 länder i RSF:s pressfrihetsindex 2021.