Reportrar utan gränser kritiserar OS-sponsorer

Inför invigningen av vinter-OS i Kina lanserar Reportrar Utan Gränser (RSF) en internationell kampanj för att sätta ljuset på det förtryck som pågår i Kina. Kampanjen kapar reklamslogans från Internationella olympiska kommitténs sponsorer. Detta för att påminna dem om den bistra verklighet sponsorerna medverkar i.

De olympiska spelen involverar prestige, sportsliga bedrifter, pengar och ofta politisk propaganda. När nationalstadion i Kinas huvudstad, Bejing, förbereder sig för att stå värd för morgondagens öppningsceremoni för vinter–OS 2022, släpper RSF en kampanj som uppmärksammar klyftan mellan de slogans som världsledande varumärken basunerar ut och den verklighet som råder i Kina, med en regim som kväver pressfrihet och förtycker journalister.

– De företag som bidrar till finansieringen av vinter-OS kan inte avsäga sig ansvaret för hur spelen kommer utnyttjas av den kinesiska regimen. Vi uppmanar företagen att inte bli medlöpare i regimens propaganda och dölja de övergrepp på yttrandefriheten som pågår i Kina, säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige.

Kampanjen består av bilder som läggs ut på sociala medier och svarar på sponsorernas reklambudskap. Det visar hur absurt det framstår när man känner till de metoder som den kinesiska regimen använder för att förtrycka journalister, publicister, bloggare och författare.

Till exempel så lyder Panasonics slogan ”Idéer för livet”. RSF:s svar blir: ”Hur är det med kinesiska journalisters liv?”.

Den 7 december publicerade RSF en rapport på 82 sidor med titeln ”The Great Leap Backwards of Journalism in China” som avslöjar omfattningen av den kinesiska regimens förtryck mot journalister och hur pressfriheten begränsas och tillgång till fri information stryps.

Kina ligger på plats 177 av 180 i RSF:s globala pressfrihetsindex 2021, bara två platser över Nordkorea.

Se bilderna här:

Samsung

P&G

Visa

Omega

Generel Electric

Airbnb

Panasonic