Reportrar utan gränser (RSF) presenterar idag en helt ny grafisk identitet, framtagen av den franska annonsbyrån BETC. Organisationen benämns från och med nu RSF och den svenska sektionen RSF Sverige.
Det nya logotypen är RSFs fjärde logotyp sen grundandet 1985. De tre färgerna (röd, svart och vit) som hängt med genom decennierna behålls i den nya logotypen, men det är den franska förkortningen RSF som numera är kärnan i logotypen på global nivå.
— Vårt helt nya grafiska identitet visar vad RSF står för idag, en internationell organisation med åtta kontor och sex sektioner och mer än 130 korrespondenter över hela världen. Vi är en modig organisation, som tar strid och inte tvekar att utmana konsensus för att uppnå resultat, en organisation med en krävande vision om journalistik och den politiska, sociala och kulturella nytta som journalistik kan göra. Vi är en unik organisation i gränslandet mellan journalistik, försvar av mänskliga rättigheter och utveckling, säger RSFs internationella generalsekreterare Christophe Deloire.
RSF Sveriges ordförande Erik Halkjaer välkomnar den nya logotypen och konstaterar att föreningen redan förra året började använda namnet RSF Sverige, istället för det sedan gammalt etablerade Reportrar utan gränser, RUG.
— Jag tror att förkortningen RUG kommer leva kvar i det svenska medielandskapet och namnet Reportrar utan gränser finns fortfarande kvar i den svenska sektionens nya logotyp. Men med RSF Sverige blickar vi nu framåt och tar, tillsammans med vår globala organisation, fajten för pressfrihet och skydd av journalister även i Sverige, säger Erik Halkjaer.
Introduktionen av den nya grafiska profilen sker gradvis under våren.
Mer information och material finns på RSFs internationella webbplats