Reportrar utan gränser (RSF) har utsatts för en omfattande smutskastningskampanj. Bakom den ligger mediekonglomeratet Vivendi, som styrs av miljardären Vincent Bolloré. Han anses ha hjälpt Frankrikes extremhöger att få ökad makt.
Aldrig tidigare under internationella RSF:s historia har organisationen mottagit så mycket hat som efter den 13 februari i år. Det datumet beordrade Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d’État, den franska tillsynsmyndigheten för radio och tv (Arcom) att se till att den Vivendi-ägda tv-kanalen Cnews uppfyller den franska lagstiftningens krav på sanning, oberoende och pluralism, de viktigaste principerna för journalistik.
Domstolens uppmaning är en följd av att Cnews inte följt de franska lagar som reglerar journalistisk etik, inklusive regler som styr den sändningstid som tilldelas politiker och krav på att redogöra för olika åsikter. Domstolen fattade sitt beslut efter att RSF anmält rapporteringen från kanalen. Efter domen utsattes RSF för en omfattande desinformationskampanj och nu visar en utredning att mediekonglomeratet Vivendi låg bakom.
Mediabolaget drivs av familjen till den franske miljardären Vincent Bolloré. Efter domen hånade Vivendi-kanalerna Europe 1 och Cnews domslutet, och på veckotidningen Journal du Dimanches omslag utmålades RSF som en fiende till yttrandefriheten.
En vecka efter domstolsbeslutet publicerades en webbplats som använder RSF:s logotyp och visuella identitet. Webbplatsen heter ”Sectaires Sans Frontières”, vilket kan översättas till Reportrar utan gränsers hemligheter. På hemsidan anklagades RSF för att försöka ”förändra det franska audiovisuella medielandskapet i enlighet med sin vision om pluralism”. Den falska webbplatsen var utformad för att vilseleda läsarna, och de presskontakter som angavs i slutet av det falska pressmeddelandet bestod av två telefonnummer som ofta har rapporterats för bedrägeriförsök.
Utredning pekar ut Vivendiföretag
RSF:s undersökning visade att den falska webbplatsen kunde spåras till Progressif Media, en kommunikationsbyrå med kontor i mediekoncernen Vivendis lokaler i centrala Paris. Byrån hade även betalat för en reklamkampanj på Google som gjorde att de som sökte på RSF först möttes av en länk till den falska hemsidan. När RSF spårade ursprunget till den falska webbplatsen som misskrediterade RSF, hittades ett mindre antal liknande webbplatser. Två av dessa webbplatser har inaktiva domännamn som hänvisar till Jean-Marie Le Pen, grundare av det högerextrema partiet Nationella Fronten.
RSF upptäckte även fem domännamn som använde RSF:s varumärke. RSF kunde identifiera det företag som hanterade domännamnen, nätverket för innehållsleverans, namnservrarna, webbhotellet, den webbserver som användes och den riktiga IP-adressen bakom den falska webbplatsen. Under undersökningen fann man även en kampanj som gav det felaktiga intrycket att vanliga människor var upprörda på Reportrar utan gränser (en så kallad astroturfingkampanj). Även denna var orkestrerad av Progressif Media, som delvis ägs av Vivendi.
– Förfalskning, bedrägeri och obehörig användning av logotyper och användarnamn. Progressif Media använder hela vapenarsenalen för att torpedera det offentliga samtalet. Företaget gömmer sig bakom en gräsrotsrörelse och bedriver påverkans- och desinformationskampanjer, som de riktar mot RSF, säger Arnaud Froger, chef för RSF:s utredningsavdelning.
Nicolas Diaz, digital säkerhetschef på internationella Reportrar utan gränser, säger att byrån använder sig av samma metoder som kriminella.
– Att dölja IP-adressen till en webbserver är en teknik som vanligtvis används av vissa cyberkriminella grupper som anlitas av totalitära regimer. Dessa grupper är kända för att bedriva desinformation och till och med nätfiskekampanjer via domännamn med ett huvudsyfte: att undergräva demokratin, säger han.
Progressif Media, som genomförde desinformationskampanjen, var redan föremål för en utredning av den franska dagstidningen Libération för sin inblandning i flera projekt av högerextrema grupper, inklusive webbplatsen för Génération Identitaire, en liten våldsbejakande grupp som upplöstes 2021. Företaget hävdar att det ger ”det bästa stödet till dem som arbetar för en mer moralisk värld”, men orkestrerar också påverkanskampanjer som gynnar Bollorés mediekoncern, som det har mycket nära band till.
Läckt dokument
När RSF kontaktar Vivendi svarar företaget att de inte har några kommentarer och upprepar att de endast är en minoritetsägare i Progressif Media. Men i ett internt dokument som RSF tagit del av beskrivs hela kampanjen mot RSF.
I dokumentet, som skapats av Progressif Media för Vivendi, står det att fem domännamn köptes för att “dominera Googles ranking” och sprida ett “manifest om RSF:s sekterism”. En strategisk cyberattack, med hjälp av en teknik som kallas “typosquatting”, beskrivs tydligt i dokumentet. Metoden typosquatting går ut på att imitera riktiga domännamn för att lura internetanvändare. Det används ofta i ryska påverkansoperationer och cyberbrottslingar som fiskar efter känslig information eller personuppgifter. I dokumentet beskrivs också användningen av trollnings- och hackingtekniker. För att driva sina ”motkampanjer” påstår Progressif Media att man har samlat in chockerande information om RSF:s ”finansiering”, ”hyckleri” och ”militanta partiskhet”.
Kampanjer mot Vivendis konkurrenter
Förutom de falska webbplatserna som riktar sig mot RSF och Sleeping Giants (en anonym grupp som pressar varumärken att dra tillbaka annonser från medier som sprider hatpropaganda) pågår för närvarande minst två andra påverkanskampanjer som gynnar Vivendis intressen.
Enligt RSF:s uppgifter framställs Cnews i den första kampanjen som “den enda plats som är för yttrandefrihet” och den enda kanal som “inte låter sig tvingas till tystnad av ett falskt självrättfärdigt samhälle”. Den 23 maj 2024 dömdes Cnews att betala 50 000 euro i böter. Det skedde efter en hatisk kommentar i direktsändning som gjorts av Le Journal Du Dimanches chefredaktör Geoffroy Lejeune som står den franska extremhögern nära.
Dagen efter att böterna tillkännagavs lanserade Cnews ett fan-konto på plattformen X med en namninsamling till stöd för nyhetskanalen. Kampanjen liknade en gräsrotsrörelse men är, enligt RSF, i själva verket en operation som leds av Progressif Media.
Bild: RSF