kampanj

Vem äger sanningen?

Kampanjen ”Vem äger sanningen?” uppmärksammar hur det på många håll i världen tas oroväckande steg för att underminera den opartiska journalistiken och tysta det fria ordet. Inte minst är det världens stora ledare som just nu bidrar stort till denna dystra utveckling. Genom att sätta dessa ledare i en journalistisk kontext vill vi väcka frågan om vem som egentligen äger sanningen samt betona vikten av opartisk, granskande nyhetsrapportering.

Den negativa utvecklingen inte är en företeelse ute i marginalen, utan drivs just nu i stor utsträckning av världens stormakter. Sann, saklig journalistik får ofta stå tillbaka för alternativa sanningar – och det är en allvarlig utveckling. Det var det här vi ville belysa och då kändes det symboliskt starkt att placera just ledarna i en kontext där de uppenbart och direkt påverkar innehållet i journalistiken.

Annonskampanjen publicerades under perioden november 2019 – januari 2020.

Kampanjen har tilldelats priser i följande tävling:

Tidningen Resumé – Månadens kampanj 2019 (Månadens print)

https://www.resume.se/alla-nyheter/manadens-print/annonser-som-gor-trump-till-pressfotograf-ger-guld-till-akestam-holst/

https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/akestam-holst-tar-hem-totalen-i-manadens-kampanj-for-fjarde-aret-i-rad/

https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/har-ar-alla-vinnare-i-manadens-kampanj-2019-hela-listan/

Byrå: Åkestam Holst

Ladda hem som pluggannonser

Vill du också publicera annonserna? Du hittar dem på sidan Pluggannonser i högupplösta versioner (pdf) för fri hemladdning och publicering.

mer information

För mer information, kontakta:

Anna Widmark
verksamhetsledare