Elon Musk attackerar medier tre gånger per dag

För tre år sedan tog Elon Musk över Twitter, som han döpte om till X. En analys gjord av Reportrar utan gränser (RSF), går igenom miljardärens inlägg mellan september 2024 och september 2025. Under dessa 365 dagar postade Musk över tusen inlägg som attackerade medier – i snitt nästan tre gånger per dag.

”New York Times är ren propaganda.”

”Gammelmedierna ljuger.”

Så låter några av de 1 017 inlägg som RSF analyserat från Musks konto, som har över 227 miljoner följare. Organisationen fann ett mönster av förolämpningar och försök att undergräva förtroendet för professionell journalistik – en medveten strategi som förenar ideologi med affärsintresse.

Musk, som var chef för den amerikanska myndigheten Department of Government Efficiency (DOGE) i Donald Trumps regering under delar av den undersökta perioden, anklagar i sina inlägg medier för att sprida ”desinformation”, vara infekterade av ett ”woke-virus” eller fungera som ”Demokratiska partiets propagandaarm”. En tredjedel av inläggen antyder att medierna medvetet vilseleder allmänheten. Samtidigt lyfter Musk sin egen plattform som ”motgiftet”.

– I yttrandefrihetens namn för Musk en skoningslös offensiv mot medierna. Han göder misstro och hat, och formar en bild av X som den enda pålitliga källan till information, säger Vincent Berthier, chef för RSF:s teknik- och journalistikdesk.

– Demokratier ser nu en techmagnat polarisera samhällsdebatten för ideologiska och ekonomiska syften – och måste agera, forsätter han.

Anklagar medier

RSF:s data visar att attackerna kulminerade inför det amerikanska presidentvalet 2024. Under en enda vecka publicerade Elon Musk 58 inlägg där han beskyllde medier för ”vänsterpropaganda”och ”valfusk”.

Han har även riktat sig mot brittiska och sydafrikanska medier, bland annat med falska påståenden om ”massvåldtäkter av migrantgäng” i Storbritannien och ett påhittat ”folkmord på vita bönder” i Sydafrika – påståenden som saknar faktastöd.

Elon Musk använder ofta korta slagord som lätt sprids: ”Defund NPR”, som är ett amerikansk Public servicebolag. Han skriver även ”AP stands for Associated Propaganda”, ”New York Times is pure propaganda”. Enligt RSF fungerar de som mantran som skapar en bild av traditionella medier som korrupta och partiska.

Delar konton som sprider desinformation

Samtidigt framhäver Elon Musk konton han kallar ”medborgarjournalister” – som End Wokeness och Libs of TikTok – vilka ofta pekas ut som spridare av desinformation. Hälften av Musks medieangrepp är så kallade citerade inlägg från dessa konton.

Målet är tydligt: att göra X till ett alternativ till etablerad journalistik. Musk vill, med sitt mantra ”You are the media now”, förvandla användarna till innehållsproducenter och ersätta redaktioner med opinionsdrivna profiler.

Trots att många annonsörer lämnade plattformen efter övertagandet 2022 har X nu återvänt till tillväxt. Efter att ha stämt flera internationella annonsorganisationer för ”bojkotter” ökade annonsintäkterna under 2025 – ett tecken på att Elon Musks projekt inte bara är ideologiskt, utan också industriellt och ekonomiskt.

– Elon Musk har gjort X till en megafon för opinionsbildare som lever på uppmärksamhet. Och det är klart att de går till attack mot de medier som fortfarande försöker arbeta efter journalistiska principer. Det är faktiskt ganska osmakligt, säger Erik Larsson, talesperson för Reportrar utan gränser Sverige.

USA ligger på plats 57 av 180 i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex 2025.

Foto: RSF